Op scholen of stichtingsbreed denk ik mee met het beleidsplan rondom rouw en verlies en kan ik worden “ingevlogen” wanneer er zich een acute situatie rondom rouw en verlies voordoet. Middenin de emoties en het handelen, bied ik een rustpunt voor de school. De directie onder ik door de stappen van het beleidsplan samen te doorlopen en biedt hulp op gebied van informatieverstrekking richting het team, de ouders en de leerlingen. De leerkrachten ondersteun ik door een luisterend oor te bieden voor eigen emoties die loskomen, eventuele vragen te beantwoorden en hulp te bieden in de groepen tijdens een gesprek of activiteiten rondom rouw en verlies. Voor ouders en leerlingen bied ik ondersteuning naar behoefte.
Ik bied individuele begeleiding op een IKC aan voor zowel kinderen als voor medewerkers. Leerlingen begeleid ik door middel van gesprekken, spel en creatieve werkvormen. Voorafgaand is er altijd een intake met ouder(s)/verzorger(s) en de betreffende leerkracht of IB’er om het begeleidingstraject te bespreken en afspraken te maken. Ook voor medewerkers bied ik individuele begeleiding. Wanneer je zelf een verliessituatie meemaakt of hebt meegemaakt, kun je dit niet zomaar thuis aan de kapstok laten hangen en kan het helend zijn om hierin begeleid te worden. Ook kan het zijn dat jij geraakt wordt in jouw eigen verlieservaring door een verliessituatie op het IKC en hiervoor begeleiding zou willen.
Wanneer er een verlies thuis of op school heeft plaatsgevonden kunnen er veel vragen bij ouders ronddwalen over hun eigen kind en over rouw bij kinderen in het algemeen. Ik verzorg ouderbijeenkomsten waarbij ik inga op rouw bij kinderen en geef hen de ruimte voor eigen emoties en vragen. Daarnaast zet ik ook themabijeenkomsten op over verlies in de ouderkamer op scholen.
Voor teams bied ik trainingen aan. Kijk voor meer informatie bij het aanbod “Training”. Mochten er meer specifieke wensen zijn rondom een training over rouw of een bepaald aspect, kijk ik graag mee naar de mogelijkheden.