Rouw- en verliesbegeleiding

Verlies is iets wat iedereen meemaakt. Soms al op jonge leeftijd. Het ene verlies is klein en gemakkelijk overheen te komen; het mislukken van een appeltaart bijvoorbeeld. Soms is verlies pijnlijk en verdrietig maar na een periode te overzien. Ook kan een verlies groots en overspoelend zijn; iets wat je leven nooit meer hetzelfde maakt. Dit kan zelfs traumatisch zijn. Vaak wordt er bij rouw enkel aan de dood gedacht. Toch bevat het zoveel meer.

Een rouwproces heeft geen vaste duur. Iedereen doet het op zijn of haar eigen tempo en bij de een duurt dit langer dan de ander. Ook is er voor het rouwproces geen kant en klare oplossing, ik kan niemand “eroverheen” helpen, niets beter maken of repareren. Wél kan ik een stukje tijdens het rouwproces meelopen, luisteren, meekijken naar de toekomst en tips geven waarmee je direct aan de slag kunt voor jezelf, als ouder, als leerkracht of zelfs als werkgever.

de schildpad

Enkele voorbeelden van rouw zijn:

  • Rouw bij de dood
  • Rouw bij verlies van een relatie/vriendschap
  • Rouw bij verlies van je (veilig) thuis of woning
  • Rouw bij verlies van werk (ontslag of pensioen)
  • Rouw bij levend verlies (dementie, lichamelijke of psychische beperkingen)

Wat bied ik aan?

Bij een verlies heb je niet altijd hulp nodig. Sommige verliezen zijn klein, sommigen pijnlijk en verdrietig maar te overzien. Wanneer een verlies te overspoelend is of je merkt na verloop van tijd dat het verlies je erg beheerst, kan er hulp ingeschakeld worden. Dit geldt voor kinderen én volwassenen. Tijdens individuele gesprekken loop ik een stukje mee in het rouwproces en bied ik handvatten om de rouw te erkennen, om te gaan met alle bijbehorende gevoelens en om stap voor stap vooruit te kijken. Bij kinderen maak ik gebruik van gesprekken, spel en creatieve activiteiten om naar het verlies te kijken. Een rouwproces heeft geen vaste duur. Iedereen doet het op zijn of haar eigen tempo en bij de een duurt dit langer dan de ander.
Ik denk mee over het beleidsplan op scholen en kan worden “ingevlogen’ wanneer er zich een acute situatie rondom rouw en verlies voordoet. Middenin de emoties en het handelen, bied ik een rustpunt voor de school. De directie ondersteun ik door de stappen van het beleidsplan samen te doorlopen en bied hulp op gebied van informatieverstrekking richting het team, de ouders en de leerlingen. De leerkrachten ondersteun ik door een luisterend oor te bieden voor eigen emoties die loskomen, eventuele vragen te beantwoorden en hulp te bieden in de groepen tijdens een gesprek of activiteiten rondom rouw en verlies. Voor ouders en leerlingen bied ik ondersteuning naar behoefte.
Wanneer er een verlies thuis of op school heeft plaatsgevonden kunnen er veel vragen bij ouders ronddwalen over hun eigen kind en over rouw bij kinderen in het algemeen. Ik verzorg ouderbijeenkomsten waarbij ik inga op rouw bij kinderen en geef hen de ruimte voor eigen emoties en vragen. Daarnaast zet ik ook thema bijeenkomsten op over verlies in de ouderkamer op scholen.
Wat is rouw voor jou? Hoe ga jij om met verlies? Ik verzorg teamtrainingen om een bewustwording te creëren rondom rouw en verlies binnen het eigen team en het gesprek hierover op gang te brengen. Daarnaast verzorg ik psycho educatie rondom rouw bij kinderen en geef praktische handvatten hoe je in de klas om kunt gaan met rouw als onderdeel van het lesaanbod of met rouw na een verlies.